گروه بورس: درحالی‌که فقط 10روز تا انجام بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس باقی‌‌مانده، سازمان خصوصی‌سازی هنوز شروط شش‌گانه کمیته پذیرش بورس را برای انجام این معامله احراز نکرده است.

به گزارش همشهری، مدیران بورس باهدف شفاف‌سازی در این سهم پر ابهام بازار و جلوگیری از ضرر و زیان سهامداران جزء پس از ورود مالکان جدید در مخابرات شرط‌هایی را برای مدیران خصوصی‌سازی و مخابرات در این عرضه بلوکی مطرح کرده‌اند.

اما به‌نظر می‌رسد سازمان خصوصی‌سازی به‌دلیل مواضع دولتی و احساس برتری نسبت به بورس به‌عنوان یک ارگان خصوصی حاضر به پذیرش قواعد و ضوابط بورس نیست.

سازمان خصوصی‌سازی درحالی‌که هنوز شرایط بورس را برای انجام معامله بلوکی مخابرات احراز نکرده، دائما در حال اطلاع‌رسانی درباره انجام معامله در 18 شهریورماه است. شرکت بورس اجازه انتشار آگهی و انجام معامله را مشروط به شفاف‌سازی و پاسخ به سؤالات هیات پذیرش کرده است.

براساس این گزارش در رعایت ماده 9 دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار، گزارش مربوط به عرضه عمده (بیش از 50 درصد) سهام شرکت مخابرات، هیات پذیرش 6 شرط را برای انجام این معامله در نظر گرفته است.

استعلام از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درخصوص مجوز انتقال مزبور و تعیین تکلیف پروانه فعالیت شرکت مخابرات ایران، استعلام از سازمان حسابرسی درباره بند 9 گزارش حسابرس و بازرس قانونی برای سال مالی منتهی به 30 اسفند 1387 و دریافت اطلاعات تفصیلی، استعلام تاثیر این واگذاری در وضعیت مالی آینده شرکت مخابرات ایران از مدیریت آن شرکت، استعلام اینکه آیا این واگذاری تاثیری بر پروانه فعالیت شرکت دارد یا خیر از شرکت مخابرات، بررسی تاثیر قانونی نحوه اجرای اصل 44 قانون اساسی و تشکیل شورای رقابت بر چشم‌انداز فعالیت شرکت و عرضه عمده یاد شده بر تغییر مالکیت شرکت و استعلام آن از مدیریت مخابرات و انعقاد قرارداد مربوط به ماده 37 دستورالعمل پذیرش با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، 6 الزام شرکت بورس برای انجام معامله بلوک مخابرات است که تا به امروز پاسخی از مسئولان دریافت نشده است.

محمدرضا رستمی، معاون شرکت بورس با تاکید بر اینکه تا زمانی که سازمان خصوصی‌سازی و مخابرات به سؤالات بورس پاسخ ندهند اجازه انجام معامله بلوکی را ندارند، گفت: در تعاملاتی که با معاون سازمان خصوصی‌سازی داشتیم مقرر شد در یک نامه پاسخ شرط‌های هیات پذیرش به شرکت بورس ارسال شود و درصورتی‌که پاسخ‌ها قانع‌کننده باشند، هیات پذیرش مجوز انجام معامله بلوک مخابرات را صادر می‌کند.

وی درباره نزدیک شدن به تاریخ این معامله و بی‌اعتنایی سازمان خصوصی‌سازی به بورس، خاطرنشان کرد: شرکت بورس از مواضع خود کوتاه نمی‌آید و سازمان خصوصی‌سازی برای انتشار آگهی معامله بلوکی در 18شهریورماه باید شروط بورس را انجام دهد و ابهامات این سهم را برطرف کند.

وی به لزوم شفاف‌سازی در این معاملات تاکید کرد و یادآور شد: شفافیت اطلاعات و افشای ریزاطلاعات شرکت از مهم‌ترین شرایط مورد نیاز برای انجام این معاملات است.

رستمی درباره افشای اطلاعات در معاملات بلوک مدیریتی گفت: انتشار تعهدات سهامداران قبلی و قبول یا رد این تعهدات توسط سهامداران جدید و تعیین تکلیف سهامداران خرد پس از جابه‌جایی بلوک مدیریتی و تغییر سهامدار عمده از مهم‌ترین موارد افشای اطلاعات است.

رستمی میزان سهام شناور این شرکت را از معضلات مخابرات دانست و گفت: با فروش بلوک مدیریتی در حالی که 20 درصد سهام شرکت متعلق به سهام عدالت، 5 درصد سهام ترجیحی به کارمندان مخابرات و 5درصد در بورس عرضه شده و 20درصد باقیمانده متعلق به دولت است، باید وضعیت سهام شناور این شرکت مشخص شود.

وی ادامه داد: مسلما خریدار جدیدی که سهم را در نرخ حداقل 340 تومان اعلامی سازمان خصوصی‌سازی‌ خریداری کرده حاضر نیست در نرخ‌های بازار برای افزایش سهام شناور این سهم را عرضه کند.

او تاکید کرد: مخابرات باید همه ابهامات مطرح شده توسط بورس را قبل از تاریخ معامله بلوکی سهم، شفاف‌سازی‌ کند.

کد خبر 89086

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز